Klastrovanie
Klastrové organizácie v cestovnom ruchu
Klastre pôsobiace v oblasti cestovného ruchu sa stávajú významným rozvojovým regionálnym prvkom. Práve tento typ klastrov vychádza z regionálnych prírodných špecifík, ktoré determinujú atraktivitu regiónu z hľadiska cestovného ruchu.
Klastre v cestovnom ruchu sú dôležitým typom klastrov, ktoré zaznamenávajú rast z dôvodu ich flexibility, delenia marketingových informácií, rozvoja zdrojov, inovácií, ako aj transferu znalostí v rámci jednotlivých regiónov a medzi členmi takýchto klastrov. Z dôvodu potreby zatraktívnenia regiónu, ale aj s cieľom ponúkania špecifických zážitkov, ktoré klienti vyhľadávajú, sú služby a produkty v klastroch cestovného ruchu navzájom vhodne kombinované a modifikované.
Takéto aliancie v cestovnom ruchu generujú zlepšenú kvalitu služieb, zvýšenú viditeľnosť, spoločné marketingové aktivity, ale aj spoločné angažovanie sa vo významných lokálnych podujatiach.
Klastrové organizácie v cestovnom ruchu sú významným typom klastrov na Slovensku. Venujú sa najmä poskytovaniu konzultácií, realizácii individuálnych stretnutí s členmi, ale aj príprave projektov a propagácii klastra a klastrovej organizácie v zahraničí.
Hlavnou aktivitou klastrových organizácií CR je cielený marketing na Slovensku, ako aj v krajinách strednej Európy (najmä Maďarsko, Česko, Poľsko, Rakúsko), posilňovanie partnerstva medzi členmi klastra a budovanie nových cezhraničných partnerstiev. Klastre realizujú rozvojové projekty, rôzne podporné podujatia, budovanie spoločnej infraštruktúry (TIK, predpoklady pre zľavové karty), informačné a propagačné aktivity. Podobne ako technologicky orientované klastrové organizácie aj klastrové organizácie cestovného ruchu majú potenciál ďalšieho rastu.
Hlavné výzvy destinačného manažmentu sú najmä v oblasti čelenia vzrastajúcej konkurencii, ako aj spolupráce s regiónmi v rámci EÚ v oblasti strednej Európy.
Aktivity klastrových organizácií
- poskytovanie konzultácií
- šírenie informácií
- rozvoj ľudských zdrojov členov klastra
- rozvoj ľudských zdrojov klastra
- klastrové stretnutia
- individuálne stretnutia s členmi klastra
- organizovanie iných podujatí
- účasť na domácich podujatiach
- účasť na zahraničných podujatiach
- príprava projektov
- riešenie projektov
- propagácia klastra na Slovensku
- propagácia klastra v zahraničí
- spoločný nákup
- zdieľanie zdrojov/infraštruktúry